Johnson-Fognini ATP Toronto

Johnson-Fognini ATP Toronto
0

Vilka veckor för Fognini!
Först titeln i Båstad och inatt spelade han även hem 250-turneringen i Mexicanska Los Cabos där han slog ingen mindre än Del Potro i två raka set.

Rekordår för Fognini som tidigare i år även vann i Sao Paulo, och dessutom var nattens titel den första på hardcourt.
Det finns mycket man kan säga om italienaren, vars uppträdande inte alltid är gentlemannamässigt men att det finns talang utöver det vanliga går inte att tala emot.

Nu imorgon måndag stundar nya uppgifter. 1000-turneringen Rogers Cup i Toronto står för dörren.
Jag har här valt att gå emot den stekhete Italienaren, åtminstone i första set.
Detta gör jag pga just vinsten i Mexico och Fogninis förmåga att ställa om psykiskt till nya uppgifter.
Jag är väl medveten om att en 1000-turnering borde innebära en annan inställning samt att Fognini har 3-0 i inbördes mot Steve Johnson men jag väljer att spela Fognini att förlora första set.
Vi kan ta en titt på hur de tre senaste turneringarnas första match 1:a set har sett ut för Fognini.

Båstad: 1-6 vs Mikael Ymer
Gstaad: 1-6 vs Jurgen Zopp
Los Cabos: 2-6 vs Quentin Halys

Jag tycker nog att det går att påstå att Fognini minst sagt är lite av en slowstarter. Det är inga stjärnor direkt som han knappt tagit gem av första seten i nya turneringar. Dessutom kort tid att ladda om efter nattens seger.

Steve Johnson vann grästurneringen i Newport för två veckor sedan. Han åkte därefter ut direkt mot De Minuar (som spelar final i natt) i Washington.
Mer tid för förberedelse för Johnson här och jag ser goda chanser för honom att ta första set mot en segstartad Fognini.

Jag väljer som sagt att sikta in mig på första set här, Fognini kan mycket väl vända och vinna matchen när han väl har vaknat till. Steve Johnson att vinna första set spelas till 2,10 hos Unibet.

2 Likes