PL-tankar 7/12

PL-tankar 7/12
0

Enligt statistiken görs det mer mål under julperioden med tight spelschema och det har varit en del resultat som bara kan förklaras av trötthet. På vilken planet blir det fyra mål i en match mellan Brighton - Crystal Palace? Så den största edgen är kanske om man kan räkna ut vilka lag som är tröttast?

West Ham - Crystal Palace West Ham har imponerat i ett par matcher under säsongen. Gemensamt för de matcherna är att de tillåtits kontra mot backlinjer som stått ganska högt vilket gett dem stora ytor att springa på. Mot lag som legat lite lägre i banan med samlad backlinje har det inte alls sett lika roligt ut. Senast mot Cardiff var de inte speciellt imponerande och kunde legat under om inte Cardiff missat straff. Sen tröttnar Cardiff i andra halvlek och de kan ta en ganska säker seger. Crystal Palace är fortfarande det mest förutsägbara laget i PL. Stark tight defensiv men kan inte göra mål. Matchen mot Brighton senast var väl en av årets märkligaste där Palace var bättre redan innan utvisningen men Brighton får straff och sen maxutdelning på sina chanser. Ser det som ett olycksfall i arbetet även om det skulle kunna tyda på trötthet vilket hade varit oroande. Jag tror dock att Palace tighta defensiv kommer passa West Ham ganska dåligt och spelar Palace +0.25 ~2.00

Arsenal - Huddersfield Efter en del testande har nu Emery insett att han ärvt ett lag med anfallsspelare i världsklass men ett försvar som inte alls är på den nivån. Så hur balanserar men det? Man spelar fler försvarare. Efter att ha ändrat från fyra till fem i backlinjen, 4-2-3-1 till 5-2-2-1, i de tre senaste matcherna har det sett klart bättre ut. Det har dock varit mot på pappret tufft motstånd och det blir intressant att se om de fortsätter så mot lag som räknas som enklare. Huddersfield är det laget som överraskat mest på mig de senste omgångarna, de har varit riktigt bra. De spelar med en härlig energi och press där hela laget jobbar väldigt bra ihop. Båda lagen kommer nog ganska möra till den här matchen. Arsenal kommer från tuffa matcher mot Spurs och Man U och Hudds som inte har nån djup bänk att rotera med såg sega ut sista kvarten senast. Om Hudds orkar tror jag dock inte Arsenal kör över dem och spelar Hudds +1.75 ~1.80

Man U - Fulham Har de nån sportpsykolog anställd hos United? Har de det lär hen ha mer att göra än Jultomten på julafton. Är det något som tyder på att de är på rätt väg? Inte? Ok, vi går vidare. På helt andra sidan är det fantastiskt att se när ett helt lag verkligen vill att saker ska börja fungera och de litar helt på att tränaren ska styra dem rätt. Fulhams spelare har verkligen gått fullt in för att ligga rätt i positioner och jobba tillsammans under Ranieris system. De gör fortfarande individuella misstag och ett par av de defensiva spelarna kanske inte riktigt håller PL-klass men det har tveklöst sett bättre ut. De var lite bättre än Leicester senast även om kryss nog var ett rättvist resultat. Oavsett var det ytterliggare ett steg framåt. Tror de kan hota United här och kommer även ha ett minispel på dem rak. Spelar Fulham +1.25 ~2.05

Leicester - Spurs Ingen bra förklaring här. Tycker egentligen att Leicester har sett lite bättre ut på slutet och att oddset på Spurs är ganska lågt. Men det är nånting med Leicesters mittfält som jag inte litar på. De kollapsade helt i andra halvlek mot Arsenal. I matchen efter mot West Ham tog det bara 10min innan de gjorde samma sak men de räddades då av en utvisning. Efter det har de mött bottenlagen och inte riktigt testats. Mot Watford som kunde varit en test fick de tidigt 2-0 och kunde sen ligga på kontring. Så detta blir ett intressant test var de står för dagen. Att Vardy saknas betyder också mycket i de här matcherna när deras största chans för mål är en kontring. Jag är väl inte helt övertygad om Spurs storhet än men de joggade hem vinst mot Saints senast och borde iaf inte va speciellt trötta. Spelar Spurs rak ~2.00

1 gillning

Snyggt, håller med om det mesta denna vecka. Enda jag passar på är palace, osäker där.