Stanley Cup, mina tankar

Stanley Cup, mina tankar
0

02.00

Vegas Golden Knights – Washington Capitals

The immovable object vs The unstoppable force

Vill börja med att ge en stor eloge till båda dessa lag som på olika, men båda lika fantastiska vis tagit sig till Stanley Cup Final. Jag förväntar mig en lika fantastisk finalserie hur det än slutar.

Personligen har jag varit väldigt kluven för vilka jag hoppas vinner. Vegas med sin fairytale-lika resa genom grundsäsongen och slutspelet, lika ifrågasatta nästan hela vägen till final. Washington på andra sidan känns som det är ”deras tur” att vinna och har visat karaktär, kört över stora bulor på vägen som Pittsburgh och Tampa Bay.

Vegas har visat hur bra de försvarar sig och Ninjaräddningsväggen MA Fleury har ju varit helt makalös. Samtidigt har de lyckats producera framåt och spela disciplinerat för att vinna matcher. William Karlsson, Marchessault och Neal m.fl. har varit ständiga hot.

Vegas hemmastatistik i slutspelet är helt galen, 6/7 vinster och 25-12 i målskillnad. T-Moblie Arena har blivit en hemmaborg som visat sig svår att knäcka. Matchen lagen mellan som spelades här 24/12 2017 slutade ju 3-0 till Vegas.

12-3 Vunna/förlorade matcher i slutspelet

Räddningsprocent Fleury .947

Målstatistik i spel 5 mot 5 30-14

Washington är en maskin, en ständigt jobbande slaktarmaskin. Ovie, Bäckström, Beagle och Holby bl.a. har väntat länge på detta och man känner det på energin i laget. Det har varit en lite knöligare väg än vad det var för Vegas men spelarna har gjort jobbet när det gäller. Tror Vegas kan få det jobbigt att hålla så tätt som tidigare serier.

Ojoj, Vegas hemma i all ära, men smaka på den här! 8/10 vinster och 36-20 i målskillnad borta för Capitals i slutspelet. De kommer in med gott självförtroende efter de två sista matcherna mot Tampa som slutade 7-0 totalt.

12-7 Vunna/förlorade matcher i slutspelet

Räddningsprocent Holtby .924

Målstatistik i spel 5 mot 5 39-29

Sammanfattningsvis för finalserien tror jag att Vegas vinner, men hoppas själv att Washington vinner för att Ove ska få visa att trägen vinner. Kommer bli helt omöjligt att säga på förhand vilken av dessa bjässar som kommer gå vinnande ur striden. Som Coloradosupporter och hockeyentusiast kommer det bli win/win att kolla på denna serie och final. Känns som en serie som best livebettas men kommer testa ett spel inatt.

Spel

W Karlsson Ö2.5 Skott på mål 1.80 2/10u

3 Likes

Det ryggar jag! Unibet har spelet till 1.85 tom.

1 Like

Så sjukt … han hade 2 i första perioden redan.